Doptårta flicka

Denna helgen har jag gjort en doptårta till en flicka.
Det blev en 50 bitars tvåvånings tårta, med både rektangulär och runda former.
Detta var en jätterolig tårta att göra och jag blev mycket nöjd över resultatet!
 

Smakerna är klassisk prinsesstårta, sylt, vaniljcreme och grädde.
Vanligtvis brukar jag när jag gör tårtor med prinsesstårte innehåll spackla tårtan med grädde, men då denna tårta är gjord dagen innan dopet, har jag täckt den med en vit chokladsmörkräm
Detta av anledningarna att krämen stelnar och håller form och stadga på tårtan och dels för att den kapslar in tårtans innehåll så att inte marsipanen börjar svettas och smälta/rinna. 
 
Och jag måste säga att denna chokladsmörkräm var himmelsk god! Tycker lätt att smörkräm blir väldigt sött, men det blir inte denna. Smakar knapp som smörkräm överhuvudtaget. Så detta är en ny favorit som jag kommer att täcka många tårtor med i framtiden! 
 
 
Som tidigare nämt är denna tårta täckt med marsipan. Dekorationerna (bebis/rosor mm) är gjorda i sugerpaste och flowerpaste.
 
 
 Nu har det varit några intensiva helger med många tårtor och mycket jobb, så nu blir det lite lugnt med bakandet ett litet tag framöver!
Taggar: Dop flicka, Doptårta;

Kommentera inlägget här :