Morotsbröd

Ibland men inte allt för ofta händer det faktiskt att jag bakar lite matbröd!
Denna gången blev jag lite sugen på att prova baka morotsbröd....
 
 
 Recept
 
Ingredienser
5 dl mjölk
50 gr jäst
25 gr rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung
3 dl finrivet morötter
13 dl lantvetemjöl
1 ägg
1/2 dl solroskärnor
1/2 msk örtsalt
 
Gör så här:

Värm mjölken till fingervärme, 37°. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, honung, morötter och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. Forma dem till runda bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och örtsalt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

(Receptet kommer från Arla)