Citronkladdkaka

Kladdkaka, kladdkaka, kladdkaka....
Ja, behöver man säga mer? Alla älskar väl kladdkaka, super enkelt att göra av ingredienser som alltid finns hemma och det går ju knappast misslyckas och sist men inte minst så är det ju suuuupergott!
Jag är definitivt en kladdkake älskare och originalet är alltid gott meningar på senaste tiden provat mig på lite olika varianter på denna älskade kaka.
Jag har ju tidigare bloggat om min vita chokladkladdkaka och här kommer också en ljus kladdkaka men denna med smak av citron.
 
 
Recept
1 citron
150 gr smör
3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjöl
 
Gör så här
Tvätta citronen och riv skalet fint, pressa sen ut ca 1-2 msk saft.
Smält smöret i en kastrull, ta av kastrullen från värmen och häll i alla ingredienserna och rör ihop till en slät smet. 
 
Häll smeten i en smörad och bröad form ca 24 cm.
 
Grädda kakan i ugnen på 175 grader i ca 18-25 min beroende på hur kladdig man vill att den ska vara.
 
Låt kakan svalna och pudra ev. över florsocker och garnera med en skiva citron.
 
Servera gärna med hallon och vispad grädde.
 
 

Kommentera inlägget här :