Daimkolapaj

På höstlovet passade jag och barnen på att åka och hälsa på min mamma och som alltid när jag är hos min mamma vill hon att jag bakar något, då hon sällan får vara med och smaka på all det goda som jag bakar.
Hittar ett recept hos tidningen Hembakat på Daimkolapaj!
 
 
Denna smakade mer godis än bakverk, men en var ändå supergod. Funderar på att göra detta som julgodis fast utan pajskalet då...vi för se...
 
Recept
 
Pajskal
3 dl mjöl
100 gr smör
1/2 dl florsocker
1 äggula
 
Kolafyllning
75 gr smält smör
1 1/2 dl farinsocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
3/4 dl vispgrädde
 
2 pkt dubbel Daim
 
Gör så här
Nyp ihop alla ingredienser i pajdegen och tryck ut i en pajform ca 22cm.
Nagga botten med en gaffel för att undvika luftbubblor och förgrädda sen skalet i ugnen på 175 grader i ca 20-25 min.
Gör under tiden kolafyllningen. Smält smöret i en kastrull och rör sen ner farinsocker, sirap, vaniljsocker, salt och grädde. Låt det puttra på spisen i några minuter. 
Häll sen kolasmeten i pajskalet och grädda yttligare i ca 5-10 min. Ju längre den är i ugnen ju segare blir kolan.
Låt pajen svalna något och strö över den krossade Daimen när kakan är ljummen. Låt pajen svalna helt innan den serveras och servera den då gärna med lite vispad grädde.
 
 

Kommentera inlägget här :