Kanelbullekladdkaka

En blandning av två klassiska godsaker - Kanelbulle och kladdkaka precis som det låter!
 
Kladdkaka är ju något som alltid går hem, enkelt och snabbt att laga till och alla älskar det! 
Men blir det lite tråkigt i längden med chokladklassikern finns det ju hur många olika sätt som helst att variera denna klassiska kaka. Och här kommer mitt senaste test av olika varianter. 
 
  
Jag tyckte helt klart att den smakade kanelbulle och den var självklart god. Men det blev inte riktigt något av det, varken bulle eller kladdkaka. Så jag föredrar nog att göra antigen det ena eller det andra och inte blanda ihop det.
 
Här kommer recepter för de som vill testa!
 
Kanelbullekladdkaka recept
 
150 g smör
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
½ krm salt
3 ägg
2 dl vetemjöl
 
 
Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält smöret i en kastrull och låt det svalna något. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en smet.

 Häll smeten i en springform, 22–23 cm, klädd med bakplåtspapper. Strö över pärlsocker.

Grädda kakan mitt i ugnen 15–20 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Känn med en provsticka.

Låt kakan svalna i formen. Servera gärna med vispad grädde.

(Receptet kommer från tidningen Hembakat)

 
 

Kommentera inlägget här :