Mönstrad rulltårta

Vill man gör en snabb enkel rulltårta som inte är allt för tråkig kan man utan allt för mycket merjobb, dekorera den med lite fina mönster!
 
 
Börja med att göra en dekorsmet.
 
Dekorsmet
1 äggvita
40 g vetemjöl
30 g strösocker (¼ dl)
30 g smör, rumsvarmt
hushållsfärg
 
 
Häll smeten i en sprits och spritsa ut önskat mönster på ett bakplåtspapper.
Låt smeten stå och kallna något i frys eller kylskåp ca 10-20 min.
Under tiden kan man gör iordning rulltårtssmeten.
Jag använder detta recept:
 
Rulltårta
2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
ev 1 dl ljummet vatten
 
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver och om det behövs vattnet. 
 
Nu häller man rulltårtesmeten över dekorationen på bakplåtspapperet och ev jämnar ut smeten så döden blir lagom stor och tjock. 
Gräddas i ugnen på 250 grader i ca 3-5 min. Ta ut rulltårtan och vänd upp den på ett annat bakplåtspapper medan den är varm och avlägsna det övre pappret. Vänd sedan tillbaka kakan så att mönstret är nedåt.
När kakan kallnad är det bara at bre på önska fyllning/ kräm och rull ihop!
 
Jag använde mig av en hallongräddfyllning.

Hallongrädde
3 dl vispgrädde
1–2 msk florsocker
250 g hallon, frysta & upptinade

Vispa grädden och florsocker, vänd sen i hallonen och bred ut.
 
 

Kommentera inlägget här :