Midsommartårta med vit choklad och lemoncurd

Denna midsommartårta gjorde jag efter ett recept jag hittade i ICAs buffe tidning.
Det är en ljusbotten med vallmofrön fylld med lemoncurd och vitchoklad pannacotta.
 
 
 
Recept
Bottnar
250 g rumsvarmt smör 
4 dl strösocker 
4 stora ägg 
7 1/2 dl vetemjöl 
1 1/2 tsk bakpulver 
1 1/2 tsk bikarbonat 
2 krm vaniljpulver 
2 msk vallmofrön 
1 1/2 msk finrivet citronskal 
4 dl rumsvarm mjölk 

Vit chokladpannacotta
4 gelatinblad 
8 dl vispgrädde 
400 g hackad vit choklad 
1 krm vaniljpulver 
 
Lemoncurd (köpt eller egengjord)
Jordgubbar

Gör så här

Bottnar
 Sätt ugnen på 175°C.
Smörj och mjöla tre formar med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 15 bitar).
Vispa ihop smör och socker hastigt med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget, under fortsatt vispning.
Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljpulver och vallmofrön i en bunke. Rör ner mjölblandningen, citronskal och mjölk i vispet.
Vispa ihop på låg hastighet till en jämn smet. Fördela smeten i formarna.
Grädda en åt gången mitt i ugnen ca 30 minuter (eller alla tre på varmluft), 150°C. Kontrollera med provsticka att kakan är helt torr. Låt svalna helt.

Vit chokladpannacotta
 Lägg gelatinbladen i blöt i lite vatten.
Värm grädden (koka inte). Ta från värmen och rör ner gelatinblad, vaniljpulver och choklad. Rör till en slät smet. Sila. Låt stå i kylen minst 6 timmar.

Montering
Vispa pannacottan luftig och fast med en elvisp. Fyll i en spritspåse, gärna med rund tyll.
Skär ev till bottnarna om de är ojämna. 
Lägg en botten på ett tårtfat. Spritsa pannacottan längs bottnens kanter.
Fördela jordgubbarna i mitten. Spritsa pannacottan ovanpå och jämna till med en palett.
Lägg på den andra bottnen och tryck till försiktigt så att tårtan blir stabil. Spritsa pannacotta längs kanterna. Fördela lemoncurden i mitten till ett jämnt lager.
Lägg på sista bottnen och tryck försiktigt. Spritsa pannacotta längs kanten och i mitten. Bred till ett jämnt lager. Bred resterande pannacotta runt tårtans kanter och jämna till med en palett.
Garnera! 
 
I orginal receptet ska jodgubbarna flädermarineras men eftersom jag inte gillar fläder hoppade jag över det. Jag valde att använda mig av färdigköpt lemoncurd men den kan ju även göras själv fårn grunden.
 
Jag valde att garnera med sommrigabär och minimaränger!
 
 

Kommentera inlägget här :