Dammsugare och punchbollar

 Med nytt heltids jobb som ni vet så hann jag tyvärr inte med så mycket julbak detta året, det lilla som hanns med var samma som förra året och tyvärr inget nytt.
 
Något som inte hanns med till julbaket men som jag hann göra till dotterns kalas var däremot hemmagjorda dammsugare och punchbollar.
 
Detta är perfekt att göra om man har någon misslyckad tårtbotten över, som man inte vill släng i onödan!
 
 
Punchbollar gjorde jag till förra julen och dammsugare gör jag av samma recept bara att jag istället rullar in dem i marsipan och sedan doppar i choklad.
 
Recept
 
Baka en enkel vanlig sockerkaka av valfritt recept.
Det är helt ok om den får stå några dagar och bli lite torr men inget måste.
 
Smula sönder en sockerkaka och blanda i
2 dl socker
2 msk kakao
125 gr smör
3/4 dl arrakspunsch eller 2 krm punschessens + 1 msk vatten
 
Knåda ihop till en deg, jag föredrar att köra den i matberedaren.
Rulla till små bollar och doppa toppen i smält choklad och sen strössel, eller rulla in i marsipan och doppa i choklad.
 
  
 
 

Kommentera inlägget här :