Frost tårta

 Efter julstöket kommer som vanligt vår underbara dotters födelsedag!
Denna gången var det dags att fira den 5:e födelsedagen och eftersom hon som många andra småtjejer har fastnat helt för Disneys Frost så var det ett självklart tema!
 
Tyvärr gick inte allt som planerat...jag hade sedan ett tag tillbaka beställt både en snöflingestans för SP och snöflingeströssel, detta har fortfarande inte anlänt så det måste försvunnit i posthanteringen :( 
Med tanke på jul- och nyårsfirande så tätt innan så kände jag inte att jag hade tid och ork att gör Elsa, Anna och Olof i SP utan bestämde mig för att jag skulle köpa små leksaksfigurer som dekoration. Men när jag väl skulle köpa dessa så fanns det inga!!!! Jag åkte runt till ett flertal leksaksaffärer och div andra affärer men hittade inte en enda Elsa figur!!! Som tur är hade dottern fått Frost LEGO i julklapp så dessa LEGO gubbar fick bli räddningen...
Så trots dessa motgångar så fick jag åtminstone ihop ett hyfsat bra resultat ändå!
 
 
Denna tårta består av en ljus botten fylld med bärmousse. Oftas brukar jag gör bärmousse med hallon, denna gången blev det hallon och blåbär vilket gav en härligt lila färg!
Tårtan är som vanligt spacklad med vit chokladsmörkräm och sen täckt med marsipan.
 Jag penslade även på ätbart glitter på marsipanen för att skapa en frostig skimrande yta.
 
 
Isbergen i bakgrunden är smält socker med blå färg.
Jag blandade socker, glukossirap, vatten och färg och kokade upp det till ca 155 grader, kokar man längre bränns det lätt och ger en brunaktig färg.
Jag hade ca 2,5 msk vatten, 2,5 msk glukos och 0,5 dl socker.
Sen häller man ut det på ett bakplåtspapper att stelna och sen är det bara att krossa till lagom stora bitar.
 
  
  
Eftersom stansarna med snöflingor inte kommit fick jag spritsa på snöflingorna, dock med ett något mindre bra resultat...
 
Men dotter vart nöjd och hade en toppen födelsedag, vilket var det viktigaste!
 

Kommentarer :

#1: Eleonor

Vilken fin tårta! Väldigt läckert med de stora isflaken! Jag hade tänkt att göra sådan "is", och krossa och ha på den ena av de två Frost-tårtorna jag skall göra (tänkte köra Frost-tema på både barnkalas och släktkalas) Du skrev vad du kokade ihop för att göra dem. Men har du tips på recept så jag får ihop hur mycket av varje det skall vara? Har googlat en bra stund nu och det närmaste jag har hittat är din sida :)

skriven

Kommentera inlägget här :